UZZINI PAR KALCIJA IETEKMI UZ ATSEVIŠĶĀM VECUMA GRUPĀM

D vitamīna uzņemšana

health-and-energy3.jpg

Cilvēks D vitamīnu dabiski lielākoties uzņem no saules gaismas: ultravioleto staru ietekmē ādā rodas D vitamīns no tā provitamīna ergosterola – 7-dihidrosterola, turpretim 7-dihidrosterols organismā veidojas no holesterīna.

Tādēļ ir tik ļoti svarīgi draudzēties ar sauli! Protams, vasarā to varam darīt biežāk, tomēr nav ieteicams pārspīlēt – ilgstoši uzturoties saulē, jālieto aizsargkrēms un jāapsedz galva. D vitamīns ādā veidojas pirmajās 15 – 20 minūtēs saulē līdz iedeguma periodam. Ādas iedegums ir ādas aizsardzība pret UV stariem un D vitamīns vairs neveidojas.

Ziemā ieteicams doties pastaigās un uztvert saules gaismu, kad vien tā ir pieejama. Brīvdienās vislabāk izvēlēties aktivitātes svaigā gaisā, nevis sust zem segas līdz pēcpusdienai, kad saulīte jau teju norietējusi.

D vitamīnu nelielās devās satur olas dzeltenums, aknas, vairākas zivis: tuncis, lasis, sardīnes, siļķes un skumbrijas, kā arī ar vitamīnu D bagātināti produkti: parastais un sojas piens, sulas un margarīns (ja vien tas norādīts uz iepakojuma).

Vēlamā D vitamīna diennakts deva pieaugušam cilvēkam ir 5–10 mkg, tamdēļ – jo sevišķi tumšajos gada periodos – to ieteicams uzņemt papildus ar medikamentu palīdzību.

Ir cilvēku grupas, kam vitamīns D nepieciešams vēl lielākos daudzumos: smaga fiziska darba darītājiem, grūtniecēm un sievietēm, kuras ēdina mazuli ar krūti ieteicamā deva ir 10 mkg dienā. Tāda pati deva vajadzīga arī bērniem līdz 6 gadu vecumam, kuriem turklāt ieteicams arī katru dienu vismaz pusstundu uzturēties saules gaismā. D vitamīna papildus lietošanu var noteikt ar D vitamīna satura analīzi asins serumā. Papildus D vitamīna deva katram cilvēkam ir sava – individuāla.

Ja neesi pārliecināts par to, ka uzņem vitamīnu D pietiekošā daudzumā – to ir iespējams uzzināt. Speciālisti ieteic D3 koncentrāciju asinīs pārbaudīt vienu reizi gadā. Minimālajam līmenim (asins analīzēs - 25(OH)D) asinīs jābūt vismaz 20 µg /ml. Lai D vitamīns spētu uzturēt veselību labā stāvoklī, tā daudzumam jābūt 40 - 50 µg /ml. Lai veiktu šādu pārbaudi, dodies pie sava ģimenes ārsta.