Bērniņa attīstība

Jau trešajā grūtniecības nedēļā mazuļa augums ir apmēram 1,25 mm, viņam veidojas sirsniņa, centrālā nervu sistēma un kauli. Nākamās nedēļas laikā izveidosies skeleta pamats. Ar ceturto grūtniecības nedēļu sākas pats galvenais periods – embrionālais. Šajā laikā embrijs ļoti ātri uztver visādus negatīvos faktorus. Ja tajā brīdi mazajam kaut kā trūkst, viņš to atņem māmiņas organismam. Šīs nedēļas laikā veidojas smadzenes, parādās kāju un roku aizmetņi.

Lai mazulis saņemtu sev nepieciešamo kalcija devu, nekaitējot māmiņas kauliem un zobiem, uzņem to papildus. Turklāt kalcijs varēs pilnvērtīgi uzsūkties un pildīt savus uzdevumus, ja tas tiks uzņemts kopā ar D vitamīnu.

Piektās un sestās nedēļas brīnumi

Piektajā nedēļā mazulis jau ir zirņa lielumā. Embrijam attīstās kāju aizmetņi, kuri vēl izskatās kā īsas spuras. Roku aizmetņi jau paaugušies un sadalīti divās daļās ar elkoni.

Sestajā grūtniecības nedēļā mazuļa rociņas vēl paaugas, un tagad tās var locīt elkoņos. Parādās neliels deguns, sāk formēties auss (gan iekšā, gan arī ārpusē), uz acīm parādās plakstiņi. Kājas kļūst mazliet garākas. Mazais turpina strauji augt un attīstīties.

Lai šajā laikā mazulis varētu saņemt visu nepieciešamo, topošajai māmiņai papildus veselīgam uzturam vajadzētu lietot kalcija preparātu un D vitamīnu, jo tieši šīs vielas gan šajā grūtniecības nedēļā, gan visās pārējās ir īpaši nepieciešamas. Kalcijs ir kaulu, tātad skeleta, galvenais būvmateriāls un spēlē lielu lomu gan nervu sistēmā, gan muskulatūras darbā, gan arī asinsritē un sirdsdarbībā.

Septītās nedēļas notikumi

Jau septītajā nedēļā var ieraudzīt roku un kāju pirkstiņus, veidojas kakls un mainās galviņas forma.

Desmitā nedēļa

Desmitajā nedēļā izveidojušies visi orgāni, mazulis sver 8 – 14 gramus. Pamazām cietē skeleta kauli, kam īpaši nepieciešams kalcijs un fosfors. Attīstās muskuļi. Bērns aktīvi kustas dzemdē, bet to vēl nevari sajust.

Īpašā vienpadsmitā nedēļa

Vienpadsmitajā nedēļā bērna organisms ir pilnīgi izveidojies – viņam ir visi orgāni, kauli, muskuļi. Turpmāk viņš tikai augs. Tas ir liels darbs, tamdēļ māmiņa var palīdzēt mazulim, rūpējoties par sevi.

Līdz divpadsmitajai grūtniecības nedēļai mazuļa ķermenītis bija saliekts kā pīrādziņš, tagad kaulaudi – arī ribas – strauji attīstās, mazais iztaisnojas. Nobriestot muskuļiem un nervu sistēmai, kustības kļūst aktīvākas un saskaņotākas, var saskatīt arī augošos matiņus.

Sirds pukst 110 – 160 reizes minūtē, asinsrites sistēma turpina attīstīties. Pārsteidzoši ātri veidojas bērna nervu šūnas: vairāk nekā simt tūkstoši vienā minūtē! Grūtniecības devītajā mēnesī mazulim jau būs vairāk nekā desmit miljardi smadzeņu šūnu. Tieši tik daudz, cik jebkuram cilvēkam!

Septiņpadsmitā nedēļa – zobiņiem

Septiņpadsmitajā nedēļā mazulim aiz piena zobu aizmetņiem veidojās pastāvīgo zobu aizmetņi.

Esam jau gandrīz lieli!

Sākot ar divdesmit otro nedēļu, nostiprinās bērna kauli – tie kļūst lielāki. Trīsdesmit trešajā nedēļā mazuļa garums ir ap 42 – 49 cm, svars 1900 – 2700 gr. Uzkrājas glikogēna, dzelzs un kalcija rezerves. Atceries par kalcija preparātu regulāru lietošanu!

Trīsdesmit četras nedēļas pēc pēdējām mēnešreizēm bērns ir pilnīgi attīstījies. Viņš kļuvis proporcionāls, un šīs proporcijas līdz dzemdībām vairs nemainīsies. Līdz pat 38–40 grūtniecības nedēļai bērna organisms turpina nobriest, mazais arvien pieņemas svarā, līdz būs gatavs lielajai stundai – piedzimšanai.

Mans uzturs.

Protams, katram cilvēkam ikdienā jāēd regulāri un pilnvērtīgi. Ja esam atbildīgi tikai paši par sevi, varam atļauties ko aizliegtu. Taču, kad jāatbild ne tikai par sevi, bet arī par mazo dzīvībiņu, uzturam jābūt efektīvam, dabiskam, noderīgam un absolūti nekaitīgam.

Grūtniecības un zīdīšanas laikā jāuzņem sabalansēts un veselīgs uzturs. Papildus noteikti jālieto gan vitamīni, gan minerālvielas, jo tie nodrošina normālu olbaltumvielu, ogļhidrātu un tauku vielmaiņu organismā. Tie nozīmīgi normālai augšanai, gremošanai, sirds, elpošanas un nervu sistēmas funkcijai, arī garīgā stāvokļa un imunitātes nodrošināšanai, enerģijai un fiziskās slodzes izturībai.

Īpaši svarīgi ir četri vitamīni: B9, B6, D un E, kā arī četras minerālvielas: kalcijs, magnijs, dzelzs un cinks.

Bieži vien šīs vielas nav iespējams uzņemt tikai ar uzturu. Tā, piemēram, lai nodrošinātu savu organismu ar ikdienā nepieciešamo kalcija devu, katru dienu jāapēd kilograms brokoļu vai 450 grami riekstu, vai jāizdzer vismaz paka kefīra. Protams, nav reāli šādus daudzums apēst ikdienā, taču taviem kauliem nepietiks, ja pietiekoši daudz kalcija saņemsi tikai retumis.

Par pārtikas produktiem, kuri satur kalciju, vari uzzināt šeit. (153.99 KB) Ja vēlies aprēķināt, cik pilnvērtīgs ir tavs uzturs, veic to ar kalcija kalkulatora  palīdzību. Ja Kalcija kalkulatoru pildīsi vismaz vienu nedēļu, varēsi ticami izvērtēt, vai spēj ar uzturu nodrošināt ikdienā nepieciešamo kalcija daudzumu.

Jāņem vērā tādi “kaulu aplaupītāji” kā skābeņskābe, kas ir atsevišķu dārzeņu šķirņu (rabarberu, spinātu) sastāvā. Arī kakao un melnā tēja ļoti negatīvi iespaido kalcija uzsūkšanos organismā. Negatīvs efekts uz kalcija absorbciju ir lielam cukura, sāls, fosfātu, tauku un olbaltuma daudzumam uzturā. Ātrās uzkodas, veikalos pirkti pusfabrikāti, limonādes, gaļas un desu izstrādājumi satur sevišķi lielu daudzumu fosfāta, tāpēc to patēriņam jābūt samērīgam.

Noteikti lieto papildus kalciju un D3 vitamīnu, ja esi veģetāriete vai vegāne! Bērniem, grūtniecēm un māmiņām bērna zīdīšanas periodā ar veģetāro uzturu nepietiek. Ja nelieto uzturā gaļu vai olas un piena produktus, noteikti izrunā to ar savu ārstu un izzini, kā nodrošināt sevi un mazuli ar nepieciešamajām minerālvielām.