Vitamīni un minerālvielas

Vitamīni organismam ir ļoti vajadzīgi, jo no tiem atkarīga cilvēka augšana un veselība, darba spējas un labsajūta. Uzzini vairāk par vitamīniem un minerālvielām, tas noderēs!

Ko organismā dara vitamīni?

B1 – enerģijas ražošana nervu un muskuļu darbībai

B2 – enerģijas ražošana audu būvēšanai, ādas un acu veselībai

B12 – sarkano asinsķermenīšu radīšanai

C – enerģijas ražošanai, augšanai, brūču sadziedēšanai, veselām smaganām un asinsvadiem, kā arī ķermeņa izturībai pret saslimšanām

A – labai redzei, ādai un pretestībai pret infekcijām

D – normālai skeleta attīstībai, kaulu un zobu veselībai. Mazina lūzumu risku, uzlabo apakšējo ekstremitāšu funkciju. D vitamīns nodrošina 80–90% no visa uzņemtā kalcija uzsūkšanos, tam ir svarīga loma dažādās psiholoģiskās un vielmaiņas funkcijās. Šis vitamīns veic imunitātes funkciju, bet tā trūkums noved pie dažādām ar muskuļiem un kauliem saistītām veselības problēmām.

Ko organismā dara minerālvielas?

Minerālvielas sastopamas kaulu, zobu un asins šūnu sastāvā. Tās nepieciešamas arī nervu un muskuļu darbībai, asins sarecēšanai, ja gadījusies brūce, gremošanai kuņģī un citām norisēm organismā.

 

• Kalcijs – 99% atrodas kaulos un zobos. Tas palīdz kauliem un zobiem būt stipriem; matiem, nagiem un sejas ādai būt skaistai, kā arī veicina visa organisma izturību. Atlikušais 1% atrodas asinīs, muskuļos un starpšūnu šķidrumā, kur dara mazus, bet ļoti nozīmīgus uzdevumus. Šī viela ir atbildīga par asins sarecēšanu, muskuļu un asinsvadu saraušanos, nervu šūnu darbību, kā arī regulē hormonu līmeni un daudzu citu neredzamu procesu norisi organismā.

• Fosfors – kaulu un sarkano asinsķermenīšu veidošanai.

• Dzelzs – piedalās sarkano asinsķermenīšu veidošanā.

• Kālijs – kopā ar nātriju uztur ūdens līdzsvaru organismā, vajadzīgs nervu un muskuļu darbībai.

• Nātrijs – uztur ūdens līdzsvaru organismā, vajadzīgs nervu un muskuļu darbībai.

 

Ikdienas kalcija deva.

Jo cilvēks kustīgāks, jo vairāk enerģijas viņam nepieciešams. Protams, ja izvēlies sportu, nevis pavadi daudz laika pie datora, un labprātāk dodies pastaigā, nevis guli uz dīvāna, skatoties TV un graužot čipsus, tev rodas daudz vairāk spēka un arī garastāvoklis ir lādzīgāks.

14–18 gadus vecam jaunietim vajag aptuveni tādu pašu enerģijas daudzumu kā viņa māmiņai. Ja tētis strādā fiziski, viņa enerģijas tēriņš ir lielāks. Saprotams, ka nav jābaidās tērēt enerģiju kustībām. Tieši otrādi, jācenšas kustēties pēc iespējas vairāk, jo sports un fiziskais darbs palīdz augt, attīstīties, kļūt stiprākam, izturīgākam un uzlabot stāju. Ja uzņemtā enerģija būs līdzsvarā ar patērēto, tu būsi labā formā. Vai esi kādreiz dzirdējis teicienu – veselā miesā vesels gars? Jāatzīst, ka tā ir paaudžu paaudzēs pārbaudīta patiesība!

Starp citu, ieteicams pamēģināt – ēdot pareizi, nevis bezmērķīgi badojoties, ir vieglāk notievēt. Tavā vecumā nebūtu ieteicamas neveselīgas diētas un neēšanas kūres, jo tieši tagad tavs organisms attīstās un aug. Ja nesaņemsi visu nepieciešamo tā attīstībai, tas kļūs arvien vājāks, un augšanas procesi tiks traucēti.

Ar pilnvērtīgu uzturu cilvēks uzņem vielas, kas palīdz uzturēt slaido formu. Viena no šādām vielām ir kalcijs. Tavā vecumā tas ir īpaši vajadzīgs, tamdēļ ieteicams uzņemt 1200–1500 mg kalcija dienā.

Tev ir vajadzīgas visas uzturvielas, bet nav neviena tāda produkta, kuru vienu pašu apēdot, tu būtu saņēmis pietiekami daudz būvmateriāla, enerģijas un vitamīnu. Pilnvērtīgu, veselīgu uzturu nodrošina tikai visas galvenās produktu grupas kopā.

Sadaļā Kalcijs produktos (153.99 KB) vari uzzināt, kādi produkti un cik daudz kalcija satur.

Veic testu: vienu nedēļu aizpildi Kalcija kalkulatoru un noskaidro, cik daudz no nepieciešamā tu ikdienā uzņem.